Merchandising to zespół działań marketingowych, które mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów w miejscu ich ekspozycji, głównie w sklepach detalicznych. Chodzi o takie zorganizowanie produktów i ich prezentację, aby były bardziej atrakcyjne dla klientów i łatwiej dostępne, co ma skłonić konsumentów do dokonania zakupu. Merchandising obejmuje szeroki zakres działań, od projektowania wystaw po zarządzanie przestrzenią półkową.
Elementy merchandisingu
- przemyślana ekspozycja produktów
- wydzielone obszary w sklepie, które są zaprojektowane w celu promowania określonych produktów lub kategorii produktów.
- stosowanie metod zarządzania zapasami (First In, First Out i Last In, First Out), które pomagają w efektywnym zarządzaniu terminami przydatności produktów
- stosowanie promocji i ofert specjalnych
- regularne wprowadzanie nowych produktów i usuwanie tych, które się nie sprzedają.
- ustalanie odpowiednich cen produktów, aby były konkurencyjne i jednocześnie przynosiły zysk
- zmienianie cen w zależności od popytu, pory dnia, czy nawet dnia tygodnia (dynamic pricing)
Korzyści ze stosowania merchandisingu
- zwiększenie sprzedaży
- zwiększenie widoczności produktów
- zwiększenie doświadczeń zakupowych klientów
- efektywne zarządzanie zapasami, gdyż dobre zarządzanie przestrzenią półkową i asortymentem pomaga w optymalizacji zapasów, zmniejszając straty i zwiększając obroty.
Przykłady merchandisingu w praktyce
- Ustawianie produktów pierwszej potrzeby w supermarketach na końcu sklepu, aby klienci musieli przejść przez całe wnętrze, co zwiększa szansę na dodatkowe zakupy.
- Atrakcyjne zaaranżowane witryny sklepów odzieżowych i obuwniczych, obejmujące najnowsze kolekcje, by przyciągać uwagę przechodniów.
- Wydzielone stanowiska w sklepach elektronicznych, by klienci mogli wypróbować najnowsze gadżety, co zwiększa zaangażowanie i chęć zakupu.
Merchandising jest kluczowym elementem strategii sprzedaży detalicznej, wymaga on przemyślanej strategii i regularnej analizy wyników, aby maksymalizować efektywność działań i zadowolenie klientów.