Zakres obowiązków sprzedawcy
Ze sprzedawcami, czy ekspedientami mamy do czynienia w praktycznie każdym sklepie czy punkcie handlowym. Sprzedawców spotykamy w sklepie spożywczym, drogerii, aptece, sklepie z ubraniami, obuwiem czy dodatkami.
Jako konsumenci wymagamy, by sprzedawca obsłużył nas jak najlepiej i abyśmy wyszli ze sklepu zadowoleni zarówno z dokonanego zakupu, jak i jakości obsługi. Jakie więc zadania stawia się przed sprzedawcami?
Jaki jest zakres obowiązków sprzedawcy?
Sprzedawca ma przede wszystkim doprowadzić do przeprowadzenia transakcji sprzedaży, czyli ma sprawić, że klient dokona zakupu i nabędzie określony towar czy towary. Zakres jego obowiązków obejmuje jednak znacznie więcej czynności, mających doprowadzić do tego efektu. Są to przede wszystkim: udzielanie informacji o ofercie, doradzanie w zakupie, bezpośrednia obsługa klienta, jak i dbanie o jak najlepszy wygląd sklepu i ekspozycji. Udzielanie informacji o ofercie obejmuje dostarczanie wiadomości na temat tego, co mamy na sprzedaż oraz o indywidualnych cenach produktu, co łączy się z funkcją doradczą. Sprzedawca w sklepie powinien być dla klienta niejako przewodnikiem.
Powinien umieć powiedzieć, co znajduje się w ofercie oraz jakie produkty z poszczególnych typów konsument może nabyć. Nierzadko proszony jest o pomoc w wyborze najlepszego, przedstawienie jego wad i zalet. Powinien więc w tym momencie łączyć zarówno dbałość o zadowolenie klienta, jak i o dobro sklepu, czyli sprzedanie jak najbardziej wartościowego produktu. Kolejna funkcja obejmuje bezpośrednią obsługę klienta, czyli podawanie produktów, wybieranie odpowiedniego rozmiaru w przypadku zakupów odzieżowych, pomoc w znalezieniu żądanego towaru i tym podobne.
Funkcja ta obejmuje też obsługę kasy fiskalnej oraz terminala płatniczego przy dokonywaniu zakupu, czyli finalizowanie transakcji. Z kolei dbanie o jak najlepszy wygląd sklepu zobowiązuje sprzedawcę do porządkowania asortymentu, sprzątanie w sklepie, wycieranie blatów, mycie podłóg czy jak najszybsze usuwanie ewentualnego nieporządku, na przykład po stłuczeniu butelki z napojem. W większych sklepach za te zadania odpowiada ekipa sprzątająca, w mniejszych jednak, są to obowiązku sprzedawcy.
Ekspedienci nierzadko odpowiedzialni są także za organizowanie dostaw do sklepu, rozkładanie towaru oraz utylizowanie produktów, nienadających się już do sprzedaży, na przykład towaru przeterminowanego. Z uwagi na szeroki zakres zadań sprzedawcy, od takich osób wymaga się przede wszystkim dobrej organizacji pracy oraz zaangażowania. Konieczne jest także dbanie o porządek w miejscu pracy, sprzedawca powinien być wiec odpowiedzialny, sumienny, skrupulatny, dokładny. Mniej istotne są kwestie, zwiane z wykształceniem, zwykle wystarczy wykształcenie średnie. Mile widziane są dodatkowe kursy, na przykład z marketingu. Sprzedawca powinien biegle obsługiwać kasę fiskalną, terminal płatniczy oraz komputer. Powinien być osobą spokojną, ale życzliwą, uśmiechniętą, pogodnie nastawioną do świata i ludzi. Niezbędne jest posiadanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, panowanie nad emocjami oraz umiejętność perswazji. W wielu przypadkach, w tym w sklepach, gdzie sprzedawca ma kontakt z żywnością, wymagane jest posiadanie ważnej książeczki sanepidu.
Komentarze