Zarządzanie zasobami ludzkimi to proces niezmiernie istotny dla każdej organizacji. Poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi pozwala on na optymalne wykorzystanie potencjału pracowników, prowadzące do najbardziej efektywnego i skutecznego realizowania celów danej organizacji. Dla zrozumienia istoty tego procesu ważne jest zapoznanie się z 4 podstawowymi modelami zarządzania zasobami ludzkimi.
Funkcje modeli zarządzania zasobami ludzkimi
Model z definicji jest uproszczeniem rzeczywistości, które pomaga wykazać jakie niezbędne działania należy podjąć dla osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Mimo, że 4 główne modele zarządzania zasobami ludzkimi różnią się od siebie, ich podstawowe funkcje pozostają takie same:
- stanowią analityczne ramy dla badań nad zarządzaniem zasobami ludzkimi,
- uzasadniają niektóre z praktyk stosowanych w procesach zarządzania zasobami ludzkimi,
- zapewniają charakterystykę zarządzania zasobami ludzkimi, określającą zmienne i relacje, które należy zbadać,
- pomagają odkryć i zrozumieć świat poprzez wyjaśnienie natury oraz znaczenia kluczowych praktyk z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
4 podstawowe modele zarządzania zasobami ludzkimi
Zarządzanie zasobami ludzkimi to obszar wiedzy, który nieustannie się rozwija. I choć dziś dysponujemy znacznie szerszą liczbą modeli zarządzania zasobami ludzkimi, to u ich podstaw legły 4 główne modele:
- Michigan,
- Harvardzki,
- narodowy (Japoński),
- uniwersalny.
Model Michigan
Najwcześniej opracowana koncepcja dotycząca zarządzania zasobami ludzkimi, opierająca się jedynie na 4 funkcjach i ich wzajemnych powiązaniach. Model ten reprezentuje twarde podejście do zarządzania kadrami i postrzega pracowników jako środek do realizacji celów przedsiębiorstwa, który należy wykorzystywać tak jak inne zasoby organizacji. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi wg tego modelu obejmuje 4 funkcje:
- dobór pracowników,
- ocenę wyników ich pracy,
- systemy motywacyjne,
- rozwój wykwalifikowanych pracowników.
Model Harvardzki
Model ten, odwrotnie niż Michigan, reprezentuje miękkie podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, tzn. zakłada, że zasoby ludzkie danej organizacji są szczególne i absolutnie nie powinny być traktowane tak, jak pozostałe zasoby firmy, nie stawia on wydajności przedsiębiorstwa ponad interesami jego pracowników.
Model ten wyznacza 4 główne obszary polityki zarządzania zasobami ludzkimi:
- partycypację pracowników,
- możliwości ich przemieszczania,
- system gratyfikacji,
- organizację pracy.
Model narodowy (Japoński)
Model ten wywodzi się ze specyfiki kulturowego kontekstu Japonii i opiera się na 3 podstawowych zasadach:
- zasada starszeństwa przy wynagradzaniu i awansowaniu,
- dożywotnie zatrudnienie,
- consensus organizacji zakładowych.
Model japoński, w porównaniu do poprzednich amerykańskich, jest znacznie bardziej szczegółowy i konkretny, daje klarowne wytyczne do zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji.
Model uniwersalny
Model uniwersalny zarządzania zasobami ludzkimi bazuje na założeniu, że istnieje określona pula praktyk z zakresu zarządzania kadrami, która jest w stanie uniwersalnie i powszechnie wspierać organizacje w osiąganiu przewagi konkurencyjnej, niezależnie od specyfiki otoczenia organizacyjnego oraz branży. W myśl tego modelu, najważniejszym zasobem organizacyjnym każdej firmy są jej zasoby ludzkie, a jej wydajność organizacyjna jest silnie związana z praktykami zarządzania zasobami ludzkimi.
Zarządzanie pokoleniami
Opisane modele to zaledwie 4 koncepcje z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Jednak w błyskawicznie zmieniającej się rzeczywistości konieczne jest opracowywanie nowych koncepcji dla zarządzania personelem.
Jedną z nich jest zarządzanie pokoleniami, wynikające z faktu, że współcześnie w ramach jednej organizacji mogą ze sobą współpracować nawet i 4 różne pokolenia. Taka różnorodność pokoleniowa wymaga dostosowania metod zarządzania zasobami ludzkimi do indywidualnych cech każdego pokolenia. Kluczem do zrozumienia różnic międzypokoleniowych jest świadomość ich odmiennych potrzeb, oczekiwań oraz możliwości.
Szkolenia z zarządzania zasobami ludzkimi
Aby w pełni rozwinąć potencjał zasobów ludzkich danej organizacji, kluczowe jest zrozumienie procesu zarządzania tymi zasobami i oferowanych przez tenże proces narzędzi. Warto w tym celu skorzystać ze szkolenia z zarządzania zasobami ludzkimi, które pozwoli na zrozumienie podstawowych pojęć, ewentualnych napięć oraz niejasności związanych z zarządzaniem kadrami.
Komentarze