Własny biznes w Internecie

Biznes w InternecieWłasna firma w Internecie to sposób na zarabianie pieniędzy, gwarantujący pełną niezależność. Nic zatem dziwnego, że wiele osób zastanawia się jak zacząć biznes od zera. Żeby jednak zapewnić swojemu przedsiębiorstwu dobry start, musimy pamiętać o podstawowych elementach. Niezbędne tu są bowiem właściwie zbudowana i prowadzona strona internetowa, zbadanie rynku, opracowanie dobrego planu działań czy pozyskanie funduszy. Oprócz tego warto dbać również o rozsądne gospodarowanie środkami, ponieważ w ten sposób możemy zwiększyć efektywność naszej pracy.

Na początek strona internetowa

Posiadanie firmowej strony internetowej to bardzo istotny element każdego biznesu. Za jej pośrednictwem klienci mogą nawiązać z nami kontakt lub skorzystać z usług czy produktów. W przeciwieństwie do prowadzenia fanpage'a w mediach społecznościowych własna witryna pozwala na sporą niezależność. Treści, jakie udostępniamy na portalach typu Facebook czy Instagram z prawnego punktu widzenia nie należą bowiem do ich autorów. Z tego powodu w przypadku zlikwidowania profilu firmowego nasza działalność może całkowicie zniknąć z sieci. Strona internetowa daje zatem przedsiębiorstwu gwarancję większego bezpieczeństwa.

Żeby uruchomić stronę internetową, musimy przede wszystkim wybrać dla niej właściwą nazwę domeny oraz pozyskać hosting. Dzięki temu nasza firma może w pełni rozpocząć działalność w sieci i pozyskiwać klientów. Witryna WWW stanowi przeważnie podstawowy wydatek, jaki ponosi młody przedsiębiorca, decydując się na prowadzenie internetowego biznesu.

Content marketing

Fundamentalnym elementem działalności w sieci jest tzw. content marketing, czyli udostępnianie dla potencjalnych klientów przydatnych i wartościowych treści. W ten sposób mamy możliwość zbudować pozytywny wizerunek firmy oraz zyskać zaufanie konsumentów. Jeśli więc znaleźliśmy już nasz pomysł na biznes, to warto podzielić się wiedzą z Internautami. Rozwiązań jest tutaj wiele. Przykładowo osoby wykonujące projekty graficzne na zamówienie mogą umieść na swojej stronie poradnik mówiący o tym, jak stworzyć dobre logo dla marki. Z kolei właściciel warsztatu samochodowego może udostępnić artykuł opisujący najczęściej występujące usterki w samochodach oraz sposoby, dzięki którym kierowcy uporają się z nimi. Tym samym użytkownik poszukujący odpowiedzi na konkretne pytanie za pośrednictwem wyszukiwarki trafi na witrynę, co zwiększy szansę, że skorzysta również z naszych produktów czy usług.

Zapewnianie swoim klientom wartościowego contentu nie tylko pomoże zyskać ich wdzięczność, ale także sprawi, że będą oni postrzegać nas jako wiarygodnych ekspertów w swojej dziedzinie. Te aspekty są konieczne, jeśli chcemy cieszyć się długofalową i pozytywną relacją z konsumentami.

Zbadanie rynku

Zanim ?przejdziemy na swoje?, powinniśmy upewnić się, że nasza koncepcja firmy jest słuszna. W tym celu musimy sprawdzić rynek. Dobrym sposobem na to, szczególnie dla osób, które zaczynają biznes od zera, jest zbadanie opinii znajomych czy rodziny na temat wytwarzanych produktów. Warto zatem rozprowadzić darmowe próbki swoich wyrobów wśród osób z najbliższego otoczenia i uzyskać tzw. feedback. Mając ich opinie, lepiej znamy potrzeby potencjalnych klientów, co pomaga nam uniknąć większości błędów, jakie zdarzają się na początku przygody z biznesem. W czasie trwania testów powinniśmy także dopracowywać naszą wizję firmy oraz oszacować potencjalne koszty, które wygeneruje prowadzona działalność.

Oczywiście niezbędna dla młodych przedsiębiorców jest cierpliwość. Do czasu pojawienia się pierwszych realnych zysków z biznesu z pewnością będziemy musieli wielokrotnie zmieniać myślenie o sprzedawanym produkcie, poprawiając ofertę i komunikację z klientami. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest rozpoczynanie działalności jeszcze w trakcie pracy na etacie. Co prawda obowiązki zawodowe zajmą nam większość czasu, niemniej zapewnią jednocześnie stałe źródło dochodu i tym samym większe bezpieczeństwo. Istotna jest tu również elastyczność. Dopasowując swoją koncepcję do potrzeb oraz wymagań rynku, mamy szansę stworzyć dochodowy biznes, który da nam nie tylko pieniądze, ale również pełną wolność.

Skąd brać środki na biznes?

Elementem, który bardzo często hamuje wiele osób przed otworzeniem własnej firmy, jest brak środków na start. Na szczęście w tym przypadku mamy kilka możliwości pozyskania niezbędnych funduszy. Jedną z nich są różnego rodzaju dotacje. Rozmaite instytucje mogą zaoferować dofinansowanie na własny biznes w następujących formach:

  • dotacje z Unii Europejskiej,
  • Fundusze Venture Capital,
  • dofinansowanie z Urzędu Pracy,
  • crowdfunding,
  • kredyty dla przedsiębiorców,
  • Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości.

Tak wyglądają formalne źródła pozwalające zdobyć pieniądze na start. Niemniej ciekawym rozwiązaniem i oczywiście całkowicie legalnym, jest tzw. sprzedaż garażowa, czyli handel przedmiotami, które mamy w domu. Sprzedając stare gadżety, ubrania czy różnego rodzaju urządzenia, możemy zgromadzić kapitał na start biznesu w Internecie. Warto tu skorzystać z dostępnych w sieci portali aukcyjnych oraz serwisów ogłoszeniowych. Oczywiście w ten sposób nie uzyskamy ogromnych środków, niemniej zarobione pieniądze wystarczą na pierwsze wydatki związane z rozpoczęciem działalności.

Podstawą każdego działania jest szczegółowy plan

Nie da się ukryć, że skuteczne działania wymagają dobrze opracowanego biznesplanu. Jego brak sprawi, że nasze wysiłki będą pełne chaosu oraz błędów, co w ostateczności doprowadzi do porażki. Dlatego powinniśmy porzucić spontaniczne działania i postawić na planowanie każdego kolejnego kroku. Szczególnie że prowadzenie firmy wymaga dużej samodyscypliny. Analizując wszystkie czynności czy akcje promocyjne, pod kątem zagrożeń i szans sprawiamy, że prawdopodobieństwo sukcesu znacznie wzrasta.

Myślenie perspektywiczne to niezbędny element nie tylko w momencie, gdy nasza firma ma dobry czas i dużą liczbę zleceń. Przemyślany plan działania pomaga przede wszystkim wyjść z różnych sytuacji kryzysowych takich jak np. zmniejszenie liczby klientów. Dobre przedsiębiorstwa mają bowiem przygotowanych kilka scenariuszy, co umożliwia im szybkie zareagowanie na czynniki zewnętrzne. Należy jednak podkreślić, że układając plan, nie musimy opracowywać bardzo szczegółowych analiz. Jeśli wiemy, gdzie chcemy dojść w ciągu kilku najbliższych lat oraz wiemy, jakie narzędzia będą do tego niezbędne, to mamy podstawę do skutecznego działania w biznesie.

Unikajmy niepotrzebnych wydatków

Start własnej firmy wymaga skutecznego planowania wydatków. Z tego powodu należy dołożyć starań, aby uniknąć wydawania pieniędzy na rzeczy, które i tak w żaden sposób nie przyczynią się do rozwoju naszego przedsiębiorstwa. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku jest wykonywanie pewnych zadań samodzielnie. Przykładowo, jeśli wynajmujemy biuro, nie zatrudniajmy firmy sprzątającej w celu utrzymania czystości. Podstawowe porządki możemy bowiem spokojnie wykonać sami. Pozwoli to zaoszczędzić sporo środków, które będziemy mogli spożytkować na działalność firmy. Z czasem, gdy przedsiębiorstwo rozwinie się i zacznie przynosić coraz większe zyski, przekażemy część swoich zadań zewnętrznym podmiotom.

Jak widać założenie biznesu w Internecie, wymaga odpowiednich działań. Pamiętając jednak o wspomnianych w tym artykule krokach takich jak przygotowanie planu, zbudowanie strony internetowej, zbadanie rynku czy troska o fundusze, zwiększamy prawdopodobieństwo sukcesu.