Niestety wciąż dla wielu firm nieznane jest słowo transparentność. Działają one według utartego schematu prowadzenia biznesu, polegającego na "trzymaniu pod kluczem" informacji, które mogą być wykorzystane przez konkurencję.
Niechętnie udzielają informacji na temat prowadzonej działalności, wychodząc z założenia, że im mniej "wartościowych" danych ujrzy światło dzienne, tym lepiej. A priorytetem staje się pełne bezpieczeństwo informacji w każdej sferze.
Brak transparentności widoczny jest nie tylko na zewnątrz firmy, ale również wewnątrz. Przyjęło się, że nie wypada mówić głośno o wynagrodzeniach pracowników. I pytanie brzmi, dlaczego? Czy pracownicy nie czuliby się lepiej, gdyby wiedzieli jak i za co opłacane są poszczególne stanowiska. Na szczęście można zauważyć powolne zmiany w tym temacie. Pracodawcy coraz "odważniej" mówią o zarobkach. Wystarczy spojrzeć na niektóre oferty pracy - częściej pojawią się w nich informacje na temat wielkości wynagrodzenia. Jest to niezwykle cenna informacja dla osoby poszukującej nowego stanowiska - wie, czy ma inwestować czas w ubieganie się o nie, czy dać sobie spokój.
Polskie firmy muszą zdać sobie sprawę, że jeśli chcą robić interesy w krajach zachodnich muszą zacząć realizować model transparentności. Bowiem coraz więcej europejskich spółek kładzie nacisk na transparentność informacji na temat prowadzonej działalności gospodarczej. Oczekują, że firmy, z którymi zaczną współpracę będą rzetelnie informować swoich interesariuszy na temat funkcjonowania, a w kryzysowej sytuacji będą potrafili przyznać się do błędu. Uczciwość w biznesie jest tym, czego wymagają dzisiejsi przedsiębiorcy. Chcą mieć pełną jasność z kim robią interesy i jakie skutki ta współpraca może przynieść.
Transparentność wobec partnera biznesowego i pracowników to jedna strona medalu. Po drugiej stronie są konsumenci, którzy nie zawsze wiedzą jak daną firmę sprawdzić. Tutaj z pomocą przychodzą Certyfikaty Rzetelności, przyznawane w ramach programu Rzetelna Firma, który jest na bieżąco aktualizowaną informacją na temat solidności i wypłacalności firmy, a także jej etycznej postawy. Innym sposobem jest także zweryfikowanie firmy na różnych portalach społecznościowych lub forach internetowych.
Autor: www.szkolenia.bureauveritas.pl.
Komentarze