Małe miasta w Polsce są najbardziej dotknięte bezrobociem, dlatego trudno się dziwić, że ich mieszkańcy muszą szukać innych niż etat źródeł dochodu. Najprostszym sposobem jest założenie własnej działalności gospodarczej, jednak zanim się to zrobi, warto mieć dobrze przemyślany pomysł na biznes.
Pod tym względem niestety wielu przedsiębiorców popełnia mnóstwo błędów, co najczęściej skutkuje niepowodzeniem interesu i szybkie jego zamknięcie. O tym jak ich uniknąć, można przeczytać w poniższym mini poradniku.
Analiza konkurencji i rynku
Od tego powinien zacząć każdy przyszły przedsiębiorca. Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu konkretnej działalności należy przede wszystkim zbadać czy na danym terenie istnieje konkurencja, a jeśli tak to w jaki sposób można ją przebić swoją ofertą. Jeśli przykładowo w danej okolicy jest już 5 myjni samochodowych i do żadnej z nich nie ustawiają się kolejki aut, to otwieranie kolejnej myjni mija się z celem. Jednak otwarcie myjni nowocześniejszej, oferującej szerszy zakres usług niż pozostałe, warto już wziąć pod uwagę. Kolejną rzeczą, którą koniecznie trzeba zrobić jest analiza potrzeb lokalnej społeczności. Nasza przykładowa myjnia sprawdzi się w dużych skupiskach ludności np. na blokowiskach, ale na pewno nie wypali na terenach podmiejskich, słabo zaludnionych z dominacją domów jednorodzinnych.
Analiza własnych umiejętności
Wiele osób swój pomysł na biznes opiera na podpatrzonej działalności innej firmy, która funkcjonuje w innym mieście lub innym kraju. Podejście takich osób jest proste: skoro innym wypaliło, to i mnie się uda. Niestety większość z nich nie bierze pod uwagę dość istotnego czynnika, czyli znajomości materii, w której będą prowadzić firmę. Czy można sobie wyobrazić, że restaurację poprowadzi dobrze osoba, która nigdy nic z gotowaniem, kuchnią lub gastronomią nie miała do czynienia? Na to pytanie znają odpowiedź wszyscy, którzy choć raz widzieli słynny program telewizyjny, w którym znana restauratorka ratuje przed bankructwem biznesy gastronomiczne innych ludzi. Niestety otwierając własną firmę należy mieć chociaż minimalne pojęcie o tym, co się będzie robić. Czasami w tym celu warto skończyć dodatkowe kursy uzupełniające wiedzę albo nawet zatrudnić się na trochę w firmie z danej branży. Najlepiej jednak pomysł na swój biznes oprzeć na swoich umiejętnościach.
Specyfika lokalna
Dobrą receptą na sukces w biznesie jest doskonałe zrozumienie potrzeb klientów, a więc w przypadku małego miasta jego mieszkańców. Jest tutaj spore pole do popisu, gdyż zazwyczaj każda mała miejscowość charakteryzuje się czymś szczególnym np.: ma potencjał turystyczny (jezioro, zalew, góry), ma dużą liczbę mieszkańców w określonym wieku (np. osób starszych), nie posiada dostępu do jakiś dóbr lub usług, po które mieszkańcy jeżdżą do najbliższego dużego miasta itp. Warto także przeanalizować społeczność pod kątem tradycji i mentalności, gdyż niektóre formy biznesu mogą być po prostu niezrozumiałe albo wręcz nieakceptowane. Przykładem takiej nietrafionej działalności może być sklep z akcesoriami erotycznymi w miejscowości zdominowanej przez praktykujących katolików. Specyfika lokalna to także zamożność oraz poziom wykształcenia mieszkańców. Trudno oczekiwać sukcesu od restauracji serwującej sushi w mieście z dużym poziomem bezrobocia, albo od księgarni naukowej w miejscowości zamieszkałej głównie przez robotników lokalnej fabryki.
Możliwości finansowe
Założenie firmy jest dzisiaj możliwe nawet bez posiadania kapitału własnego, dzięki kredytom bankowym oraz dotacjom z Unii. Jednak niektóre formy działalności wymagają sporych inwestycji, a więc i dużego ryzyka finansowego. Jeśli ktoś nie jest pewien sukcesu przedsięwzięcia, nie powinien stawiać wszystkiego na jedną kartę i zaciągać ogromnych kredytów, zastawiając przy tym dom rodzinny. Dużą część emigrantów stanowią byli przedsiębiorcy, którzy z pracy za granicą próbują spłacić długi, powstałe w wyniku nietrafionych inwestycji. Dlatego też przed otwarciem firmy niezbędne jest zrobienie rzetelnego biznesplanu, dzięki któremu będzie można ocenić opłacalność danego przedsięwzięcia. W przypadku konieczności zainwestowania dużych pieniędzy, warto sięgnąć po dostępne dotacje, alternatywne źródła pozyskania kapitału np. fundusze Private Equity lub od inwestorów Business Angel, albo rozważyć założenie spółki.
Komentarze