Live Commerce - definicja, cele, korzyści

Live CommerceIstnieje wiele sposobów na sprzedaż w Internecie, na przykład poprzez ecommerce lub wirtualne sklepy. Jednak w dzisiejszych czasach pojawiły się nowe metody i platformy do sprzedaży produktów i usług, które warto śledzić. Jednym z nich bez wątpienia jest Live Commerce.

Co to jest Live Commerce?

W skrócie, Live Commerce jest wykorzystaniem platform streamingowych lub transmisji na żywo do marketingu, promocji lub sprzedaży produktów i usług - to bardzo podobne do tego, co telesprzedaż robi dla telewizji, ale w Internecie. Jednak jej główną różnicą w porównaniu z bardziej tradycyjnymi mediami jest dwukierunkowość komunikacji, czyli widz może:

  • być aktywnym uczestnikiem prezentacji,
  • zadawać pytania,
  • rozwiewać wątpliwości,
  • a nawet opowiadać o swoich doświadczeniach z danym przedmiotem.

Regularnie, podczas transmisji Live Commerce, sprzedawca przeprowadza demonstrację produktu na żywo, aby wyjaśnić jego funkcje, korzyści i innowacje, a także w czasie rzeczywistym odpowiada na pytania i komentarze użytkowników, którzy są częścią cyfrowej publiczności. Jeśli wrócimy do porównania z telesprzedażą, to w starszej praktyce potencjalni odbiorcy produktów musieli dzwonić, aby przyjechał do nich przedstawiciel handlowy i rozwiał wszystkie wątpliwości.

Teraz, dzięki tytułowej promocji, wszystko jest na wyciągnięcie ręki, gdzie wystarczy tylko wejść w interakcję z dostarczonym materiałem, aby przejść od odkrycia do decyzji o zakupie w ciągu kilku minut.

Podobnie, gdy użytkownicy już zdecydują się na zakup, wystarczy, że przejdą do linku dostarczonego przez markę bezpośrednio do swojego portalu ecommerce lub marketplace, aby wygenerować zamówienie. Dzięki temu niemal każdy produkt może stać się przedmiotem strategii, a firmy, zwłaszcza małe, zyskują dostępną i niedrogą przestrzeń, w której mogą się zwrócić do odbiorców.

Jak doszło do powstania strategii Live Commerce?

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że sektor detaliczny przeszedł bardzo drastyczny proces zmian od 2019 roku, a cyfryzacja i ecommerce miały fundamentalne znaczenie dla utrzymania łączności marek z ich konsumentami i potencjalnymi klientami, możemy łatwo zrozumieć, dlaczego ten model marketingowy był tak popularny.

Przykładowo, technologie takie jak: rozszerzona rzeczywistość czy hiperpersonalizacja są rozwiązaniami, które pozwalają "zastąpić" fizyczne doświadczenie zakupowe, a tytułowa strategia wyłania się jako kolejna nowatorska i skuteczna metoda przenoszenia tego, co namacalne do cyfrowego.

Jeśli jednak prześledzimy jego początki, można powiedzieć, że na naprawdę istotnych poziomach objawił się on w Chinach, które jako jedne z pierwszych wprowadziły w życie ograniczenia związane z dystansowaniem się i zamykaniem transakcji. Być może pierwszą tego oznaką była masowa migracja użytkowników do transmisji na żywo w mediach społecznościowych lub platform streamingowych w celu dokonania zakupów. To zaczęło się być może jako ryzykowna praktyka niektórych marek, polegająca na oferowaniu ludziom w ich domach doświadczeń związanych z demonstracją produktów i usług bez możliwości wyjścia na zewnątrz, dziś jest strategią marketingową stosowaną przez wiele organizacji, pomimo faktu, że wiele z zakazów zostało zniesionych.

Jakie są cele Live Streamingu w e-commerce?

Podczas gdy wiemy, że głównym celem Live Commerce jest zapewnienie kanału, w którym marki mogą łączyć się bezpośrednio ze swoimi konsumentami i potencjalnymi klientami, aby pokazać im, co nowego w ich katalogu, istnieją inne powody, dla których firma może wykorzystać tę technologię na swoją korzyść.

1. Demonstracje produktów
Za pośrednictwem platform streamingowych marka może przeprowadzać pokazy na żywo produktów lub usług, które oferuje, a tym samym edukować swoich konsumentów w zakresie funkcjonalności i zastosowań, jakie są w stanie zapewnić jej przedmioty, a także korzyści, jakie wnoszą do codziennego życia.

2. Budowanie społeczności
Posiadanie dwukierunkowej platformy komunikacyjnej stanowi bezkonkurencyjną okazję biznesową do łączenia konsumentów Twoich produktów z potencjalnymi klientami i tworzenia cyfrowych społeczności. Innymi słowy, pozwól użytkownikom Twoich markowych towarów być tymi, którzy promują Twoje innowacje wśród tych, którzy dopiero odkryli Twoją markę.

Specjalistyczne aplikacje streamingowe pozwalają nawet na tworzenie sub-forum, gdzie koncentrują się rozmowy na temat wszystkich funkcji i nowości Twojej firmy i jej produktów, gdzie możesz dowiedzieć się więcej o potrzebach, oczekiwaniach i zainteresowaniach Twoich odbiorców.

3. Ułatwienie zakupów
Mówiąc o praktyczności, Live Commerce pozwala na szybkie przeniesienie konsumenta z punktu odkrycia do decyzji o zakupie w trakcie całej prezentacji, co otwiera możliwość zaoferowania mu bezpośredniej ścieżki do Twojego sklepu internetowego lub ecommerce, aby szybko zrealizować zamówienie. W ten sposób konsument będzie mógł kliknąć na link w opisie Twojego strumienia, który przeniesie go bezpośrednio do portalu produktowego i zakupi go dla siebie.

4. Oferowanie okazjonalnych rabatów i promocji
Podobnie, ten sposób sprzedaży jest idealny do oferowania wielkich ofert, kuponów lub nieodpartych rabatów w celu prowadzenia wielu konsumentów i widzów podłączonych do strumienia do swojego ecommerce i produkcji dużej ilości sprzedaży w krótkim okresie czasu.

5. Przekazywanie nowości dotyczących marki.
Z drugiej strony, kanał ten może być idealnym medium do przekazywania istotnych wiadomości i aktualizacji z organizacji, tak, że publiczność czuje się zaszczycona, że jest brana pod uwagę, aby otrzymać te informacje na żywo i bezpośrednio.

Korzyści Live Commerce

Tytułowe pojęcie jest dostępnym sposobem komunikacji dla każdego rodzaju i rozmiaru biznesu, organizacje mogą uzyskać szereg niemal gwarantowanych korzyści, jeśli prawidłowo wdrożą strategię live streamingu.

1. Wykorzystanie średniego czasu przeglądania
Przeciętny użytkownik internetu spędził w 2020 roku 6 godzin i 54 minuty dziennie podłączony do sieci - o 11 minut więcej w porównaniu z rokiem 2019 - za pośrednictwem różnych urządzeń. Na podstawie tych danych możemy stwierdzić, że Live Commerce to doskonała okazja, aby zbliżyć się do potencjalnych użytkowników Twoich produktów.

2. Zbliżenie się użytkowników dzięki użyciu ich ulubionych formatów
Biorąc pod uwagę, że użytkownicy spędzają średnio 11 minut dziennie oglądając filmy na YouTube na całym świecie, możemy stwierdzić, że wideo jest idealnym formatem do promowania produktów, usług i nowości marki. Jest to również kanał, w którym można przekazać więcej treści w krótszym czasie.

3. Znajdowanie potencjalnych klientów
Ułatwia on zakupy, ponieważ zapewnia bezpośrednie połączenie między markami a konsumentami zainteresowanymi tymi produktami, co sprzyja szybkości i wygodzie konsumpcji online.

4. Personalizacja
Ponadto umożliwia on dwukierunkową komunikację między odbiorcami a marką, co daje możliwość personalizacji ofert i poznania konsumentów z pierwszej ręki, aby dostarczyć im konkretne produkty i usługi odpowiadające ich potrzebom.

Jak przeprowadzić udaną kampanię Live Commerce?

Podczas gdy internetowa transmisja sprzedażowa jest wciąż nieznanym kanałem dla wielu, pojawiają się pewne najlepsze praktyki i cenne lekcje, które są wyciągane w celu generowania powtarzalnych procesów. Oto kilka z najlepszych wskazówek.

1. Zdefiniuj produkt i grupę odbiorców
Zanim zaczniesz, powinieneś określić, na jakim etapie cyklu życia znajdują się Twoje produkty.

  • Szukasz informacji zwrotnej na temat nowego produktu?
  • Czy chcesz usunąć z magazynu towar, który stoi zalega?
  • Czy chcesz zbudować rozmach dla flagowego produktu?

Niezależnie od Twoich potrzeb, Live Commerce może być idealnym medium do tworzenia świadomości marki i prezentowania funkcji, ale także przemawiającym do wielu kompulsywnych konsumentów, którzy regularnie konsumują tylko raz i nie wracają.

2. Idealny format
Przed przygotowaniem wydarzenia na żywo, kampanie zazwyczaj wykorzystują Key Opinion Leaders (KOLs) lub Key Opinion Consumers (KOCs) jako gospodarzy, którzy poprowadzą całą prezentację, przedstawią produkt i wejdą w interakcję z użytkownikami podłączonymi do strumienia. Istnieją jednak różne formaty, które należy wziąć pod uwagę, aby trafić w cel z konkretami swojego produktu i, oczywiście, intencją masz z strumienia. Niektóre z nich to:

  • tutoriale demonstrujące funkcjonalności produktów oraz przewodniki użytkownika;
  • wywiady z konsumentami lub odpowiednimi influencerami w danym segmencie;
  • "za kulisami" - oferowane jest ekskluzywne spojrzenie na wytwarzanie produktów lub historię firmy.

3. Facyliatory
Planowanie eventu prezentacji i zakupów online wiąże się również z podjęciem decyzji o elementach nieodłącznie związanych z kampanią.

  • Technologie - musisz zdecydować się na platformy lub marketplace, który będzie używany jako dostawca strumienia i który pozwala na integrację funkcjonalności ecommerce.
  • Monitorowanie - podobnie jak w ecommerce, w Live Commerce doskonałą praktyką jest wykorzystanie rozwiązań trackingowych i towarzyszących im wskaźników, aby ocenić wpływ prezentacji na odbiorców i zrozumieć, co działa, a co nie.
  • Marketing - jak każda inna strategia marketingu cyfrowego, Digital Marketing jest ukryty. Inwestuj więc w zasoby nadawcze i reklamowe, aby informować odbiorców o nadchodzących wydarzeniach poprzez newslettery, e-maile, aplikacje, reklamy i oczywiście media społecznościowe.

Komentarze