Copywriting - co powinny wiedzieć osoby zainteresowane pisaniem?

CopywritingSzukając w sieci różnych możliwości do zarabiania pieniędzy, często można natknąć się na informacje związanie z tworzeniem treści na blogi czy strony internetowe. Wydaje się to atrakcyjną perspektywą i przemawia za tym oczywiście okazja do otrzymania za to wynagrodzenia. Jeśli wydaje się to komuś atrakcyjne, to warto też dowiedzieć się więcej.

Copywriting - czym właściwie jest?

W skrócie jest to pisanie tekstów o różnym charakterze dla klientów. Tematyka i forma zależna jest od rodzaju prowadzonej przez nich działalności i potrzeb. Zlecenia oferowane są przez firmy, sklepy, instytucje czy indywidualne osoby, które chcą zadbać o wysokiej jakości zawartość na swoich stronach. Jeśli pojawia się przy tym pytanie, dlaczego samodzielnie tego nie robią, to odpowiedź jest bardzo prosta. Często wiąże się to z brakiem czasu lub chęci na pisanie. Wygodniej jest zatem dla nich powierzyć to zadanie innym i za to zapłacić.

Copywriter zajmuje się tworzeniem:

  • artykułów na blogi i strony,
  • opisów produktów do sklepów,
  • opisów firm do katalogów,
  • sloganów reklamowych,
  • tekstów na social media.

Jeśli ma się do tego dryg, to jak najlepiej jest rozważyć takie zajęcie. Można traktować to jako możliwość na dodatkowy dochód lub w pełni się zaangażować.

Copywriting - co należy wziąć pod uwagę na samym początku?

Przede wszystkim dobrze jest zastanowić się nad tym, w jakich dziedzinach zamierza się poruszać. Najlepiej jest pisać o tym, o czym ma się pojęcie. Copywriter co prawda może stać się elastyczny i dostosować się do wymagań i tematyki proponowanej przez klientów. Tyle że musi mieć na uwadze również coś ważnego. Kiedy jakaś dziedzina nie jest mu bliska, to lepiej jest odpuścić zlecenie. Wszechstronność jest zaletą, lecz są też i granice. Najlepiej jest w takich sytuacjach zająć się pisaniem o czymś znajomym. Po pierwsze jest to wygodniejsze, po drugie szybsze, po trzecie może przynieść większe zyski.

Copywriter
Copywriter

Pisanie na mało znane tematy pochłania zbyt dużo czasu. Związane jest to często ze żmudnym wyszukiwaniem i sprawdzaniem wiarygodności informacji potrzebnych do tekstów. Problem znika, kiedy jest odwrotnie i można ten sam czas przeznaczyć na stworzenie kilku artykułów zamiast jednego. Właśnie to jest głównym powodem przemawiającym za wybraniem na samym początku konkretnych dziedzin. Zaletą w przypadku copywritingu jest różnorodność i każda osoba zainteresowana pisaniem znajdzie coś dla siebie. Sport a może uroda i styl życia? Biznes i finanse czy motoryzacja? Wybór kategorii jest bogaty i to zdecydowanie powinno ułatwić zadanie.

Copywriting - znajomość podstaw SEO jest niezbędna

Strony internetowe znajdujące się na szczycie listy wyszukiwania nie wylądowały tam przypadkiem. Jest to rezultat wcześniej zaplanowanych działań związanych z ich pozycjonowaniem. Skrót SEO (search engine optimization) to przekładając na polski optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Wiąże się z nią szereg czynności odpowiedzialnych za wyniesienie stron na jak najwyższe pozycje na liście wyszukiwania. Znaczenie mają chociażby kampanie reklamowe takie jak: Google Ads, Facebook Ads czy na YouTube i podobnych serwisach. Pozwala to zwiększyć widoczność stron w sieci i dotrzeć do jak największej ilości odbiorców i klientów.

Zaczynając pisać jako copywriter, można spokojnie odetchnąć, ponieważ nie trzeba zagłębiać się od razu w znajomość mechanizmów tego typu kampanii. Można z czasem zainteresować się czymś takim, lecz na starcie, jak i zresztą później, nie jest to wymagane.

Należy za to koniecznie dowiedzieć się, czym są:

  • słowa i frazy kluczowe,
  • nagłówki H1, H2, H3 itd.,
  • meta description,
  • meta title,
  • linki wewnętrzne i zewnętrzne.

Klienci mogą mieć różne wymagania. Zlecenia mogą zawierać wytyczne, w których ważną rolę odrywają powyższe elementy. Związane są one nieodłącznie z copywritingiem i dlatego są tak istotne. Myśląc poważnie o pisaniu tekstów i zarabianiu na tym nie ma innego wyjścia. Atutem jest akurat to, że można szybko się tego wszystkiego dowiedzieć i nie jest to takie trudne. Wyszukanie odpowiednich informacji w internecie jest błyskawiczne.

Copywriting - jakie są rodzaje tekstów?

Kolejnym ważnym aspektem jest poznanie charakterystyki poszczególnych tekstów. Inaczej się tworzy opis do katalogu niż artykuł na stronę. Wiąże się to z samym charakterem treści, jej układem i długością. Jeden jest zazwyczaj krótszy, drugi dłuższy. Dla przykładu opis do katalogu niekoniecznie musi zawierać nagłówki np. H1 czy H2 za to artykuł już jak najbardziej. Wspólną cechą obu tekstów są z kolei słowa i frazy kluczowe. Na tym polegają różnice między nimi.

Teksty podzielone są na takie rodzaje jak:

  1. Presell (potocznie precel), charakteryzuje się małą wartością merytoryczną i dużą ilością słów, fraz kluczowych i linków. Wcześniej służył do celów pozycjonowania stron. Aktualnie jego znaczenie jest małe, chociaż cały czas jest wykorzystywany.
  2. Opisy produktów, zlecane są najczęściej przez sklepy. Są to teksty, na które najczęściej można natknąć się, robiąc zakupy w internecie. Ich zadaniem jest przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić do nabycia danego asortymentu.
  3. Opisy do katalogów, głównie zlecane przez usługodawców i firmy. Nie są one długie i obejmują krótki opis działalności i oferowanych usług czy produktów. Celem tych tekstów jest zachęcenie do kontaktu i pozyskanie większej liczby klientów.
  4. Artykuły sponsorowane, zawierają wartościową treść i są formą subtelnej reklamy. Zamieszczane są na różnych portalach i często mają linki prowadzące do stron docelowych. Najczęściej opisuje się w nich usługi czy produkty.
  5. Artykuły zapleczowe, napisane przystępnym językiem i jednocześnie wypełnione przydatnymi informacjami. Ciekawa treść zawierająca linki stworzona jest z myślą o pozycjonowaniu i wyszukiwarkach. Zamieszczane są one na zewnętrznych serwisach i mają jeden cel, przekierować internautów na konkretną witrynę.
  6. Artykuły średniej i wysokiej jakości, głównie przeznaczone na blogi i strony. Bardzo często są one dłuższe i wyróżniają się wysoką jakością ze względu na cenne informacje. Istotne znaczenie w ich przypadku ma też profesjonalny styl pisania.
  7. Artykuły specjalistyczne, ich treść ma charakter ekspercki. Wykorzystuje się w nich często słownictwo posiadające wyrażenia i zwroty związane z konkretną dziedziną. Tworzenie tego typu tekstów wymaga dobrej znajomości branży, o której się pisze i poruszanej tematyki.

Copywriting - trzy dodatkowe porady na sam koniec

Ważne podczas pisania jest pamiętanie, żeby teksty nie okazały się jednym wielkim blokiem tekstu. Copywriter powinien mieć świadomość, że taka ich forma jest nieprzyjemna dla internautów. Czytanie książki a artykułu na stronie internetowej to nie to samo. W przypadku książek ściany tekstu są czymś normalnym i taki jest też charakter publikacji czy powieści wydawanych w papierowej formie. W przypadku stron internetowych znaczenie mają:

  • akapity i nagłówki
  • urozmaicanie tekstu w postaci boldowania (wytłuszczania) ważnych fragmentów zdań czy słów,
  • używanie listowania lub numerowania,
  • podkreślanie wybranych słów i fraz.

Wszystko to niekoniecznie zawsze jest regułą i zależy od klientów, którzy mają własne wymagania względem tekstów. Dobrze za to o tym pamiętać, ponieważ te aspekty najczęściej są spotykane w copywritingu.

Kolejną czynnością, którą warto zrobić, jest wykorzystanie korektorów tekstów. Są one dostępne online w wersjach bezpłatnych. Są doskonałą pomocą w sprawdzaniu tekstów pod kątem ortografii czy literówek. Przy okazji rozsądnie jest użyć narzędzia do sprawdzania słów kluczowych jak chociażby Google Keyword Planner lub temu podobnych.

Copywriter zaczynający swoją przygodę z pisaniem może też zastanawiać się, gdzie i jak ją zacząć? Dobra wiadomość jest taka, że istnieją strony, które umożliwiają zarabianie na pisaniu. Wystarczy w tym celu zazwyczaj stworzyć krótki tekst na zaproponowany temat i następnie się zarejestrować. Można też skorzystać z obcojęzycznych portali, jeśli zna się jakiś język obcy w stopniu pozwalającym na pisanie tekstów. Istnieje także możliwość poszukania sobie czegoś na własną rękę na stronach oferujących zatrudnienie. Różnorodność to szansa na wygenerowanie większych dochodów.

Pozostaje jeszcze tylko pamiętać o tym, żeby przed oddaniem tekstu klientowi dokładnie go sprawdzić i wyeliminować wszelkie błędy. Profesjonalizm jest w cenie i najlepiej tego się trzymać.

Komentarze