Zarabianie na Instagramie

InstagramInstagram zyskuje coraz więcej zwolenników i dla wielu osób stał się głównym źródłem dochodu lub sposobem na poprawę domowego budżetu. Jeśli również marzysz o czerpaniu zysków z social mediów, to poniżej znajdziesz informacje, które zdecydowanie w tym pomogą. Musisz jednak pamiętać, że wbrew pozorom zarabianie na Instagramie nie jest proste. Szczególnie na początku.

Rzeczy niezbędne do zarabiania na Instagramie

Przede wszystkim musisz pamiętać, że nie ma drogi na skróty. Wysiłek włożony do rozwoju profilu na Instagramie jest wprost proporcjonalny do osiąganych wyników. Im bardziej się postarasz, tym więcej zarobisz.

Dla reklamodawców i marek szukających współpracy z influencerami najważniejsze są dwie rzeczy:

  • zaangażowanie społeczności
  • ilość followersów

Pamiętaj również o tym, że lepsza jest nieco mniejsza liczba aktywnych obserwujących niż więcej followersów-duchów. Przyjęło się, że zarabiać na Instagramie można od 10 tysięcy followersów, ale jest to dość umowna liczba. Możliwe jest rozpoczęcie współpracy znacznie wcześniej, chociaż im większe liczby, tym większe wpływy na konto.

Jako że Instagram opiera się głównie na zdjęciach i krótkich filmach, to musisz zamieszczać wysokiej jakości materiały. Oznacza to, że posty muszą być wyraźne, dobrze wykadrowane i pomysłowe. Nie jest do tego potrzebny najwyższej jakości aparat czy smartfon, ale najniższa półka technologiczna zdecydowanie się tu nie sprawdzi. Warto również zapoznać się z podstawowymi poradnikami dotyczącymi fotografii. Wszystko powyższe jesteś w stanie dość prosto uzyskać. Problem może pojawić się z dwiema kolejnymi rzeczami, bez których zarabianie na Instagramie może okazać się niemożliwe. Mowa tu mianowicie o:

  • własnym produkcie lub firmie chętnej do współpracy
  • dużej ilości czasu na rozwój profilu

Na szczęście i z tym jesteś w stanie sobie poradzić, chociaż będziesz musiał włożyć w pracę więcej wysiłku, niż prawdopodobnie przypuszczasz.

Jak zarabiać na Instagramie?

W pierwszej kolejności musisz zadbać o rozbudowę profilu, pozyskanie followersów i zaangażowanie zbudowanej przez siebie społeczności. Zdobywanie obserwujących nie jest tak trudne, jak może się wydawać. Musisz przy tym zadbać o kilka rzeczy:

  • wspomniane wyżej wysokiej jakości zdjęcia i filmy
  • pomysł na tematykę profilu na Instagramie (mogą to być podróże, turystyka, gaming, moda, zdrowy styl życia, rękodzieło czy cokolwiek, co mieści się w zakresie Twoich zainteresowań)
  • zaangażowanie społeczności (ang. engagement rate). Im wyższy współczynnik, tym większa szansa na nawiązanie współpracy. Wynik możesz podnieść poprzez zamieszczanie ciekawych treści, zadawanie pytań swoim obserwującym czy organizowanie drobnych konkursów i eventów (na zasadzie "daj followka i polub post, a weźmiesz udział w losowaniu jakiegoś drobiazgu"). Ludzie uwielbiają takie rzeczy.
Promowanie instagrama
Promowanie profilu na Instagramie

Weź również pod uwagę, że im większy profil, tym mniejsze zaangażowanie społeczności (zazwyczaj). Mniesze profile mają więcej aktywnych obserwujących, co również może być furtką do nawiązania interesującej współpracy.

Zarabianie na Instagramie - opis poszczególnych metod

Jest kilka sposobów na zarabianie na Instagramie, a każdy z nich ma swoje wady i zalety. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ na swojej drodze z pewnością spotkasz się ze wszystkimi. Znając teorię, będziesz w stanie podjąć optymalne decyzje, które będą najlepsze dla Ciebie i Twojego profilu.

Posty sponsorowane

Jest to najpopularniejszy sposób zarabiania na Instagramie, a jego wielką zaletą jest fakt, że kierowany jest do każdego. Wystarczy kilka tysięcy obserwujących, aby zacząć czerpać pierwsze (choć niewielkie) korzyści. Brany jest tu pod uwagę przede wszystkim fakt, że influencerzy z mniejszą ilością obserwujących są przeważnie mocniej związani ze swoją społecznością. Posty sponsorowane polegają na tworzeniu zdjęć, filmów lub relacji instastories, które skutecznie będą promować daną markę, usługę czy produkt. Po nawiązaniu współpracy z firmą dostaniesz wytyczne odnośnie zdjęcia (przeważnie są to proste informacje o wysokiej rozdzielczości, wyraźnej fotografii i dobrze widocznym produkcie). W poście trzeba koniecznie otagować reklamowaną markę oraz przedmiot czy usługę oraz zaznaczyć, że jest to post sponsorowany.

Afiliacja

Ta metoda polega na reklamowaniu produktów innych firm oraz otrzymywaniu prowizji ze sprzedaży. Swoją część wynagrodzenia dostaniesz jedynie w sytuacji, gdy ktoś dokona zakupu za pośrednictwem zamieszczonego przez Ciebie linka. Na szczęście nie musi to być bezpośrednie przekierowanie. Jeśli zareklamujesz dany produkt, jeden z Twoich followersów obejrzy go i kupi po kilku dniach bezpośrednio ze strony sklepu, nadal otrzymasz swoją prowizję. Żeby czerpać większe zyski z tej metody, koniecznie musisz mieć rozbudowany profil z dużą ilością followersów. Im więcej osób obserwuje tym profil, tym większa szansa, że ktoś zdecyduje się kliknąć zamieszczony przez Ciebie link.

Wadą tego rozwiązania jest fakt, że Instagram zdecydowanie nie ułatwia skutecznej afiliacji. Link musi być zamieszczony w Twoim bio, a tam masz miejsce na tylko jeden klikalny odnośnik. Biorąc to pod uwagę, poszukaj programu partnerskiego, który w 100% będzie pasował do Twojego profilu. Jeśli prowadzisz Instagrama o modzie, to skup się na firmach odzieżowych, obuwniczych czy kosmetycznych. Podjęcie tematyki gamingu, sportu czy turystyki w takiej sytuacji mija się z celem i może jedynie zaszkodzić.

Promowanie własnego biznesu

  1. Jeśli prowadzisz własną działalność i chcesz się rozreklamować, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, to Instagram jest do tego znakomitym miejscem. Gdy masz bieznes lokalny, najważniejsze jest, abyś zawsze pamiętał o oznaczeniu dokładnej lokalizacji swojego salonu. Pozwoli to potencjalnym klientom na odwiedzenie Cię na miejscu i skorzystania z Twojej oferty. Dotyczy to wszelkiego rodzaju sklepów, fryzjerów, studia tatuażu, restauracji czy hotelu. Możesz osiągnąć najlepsze rezultaty poprzez zamieszczanie interesujących zdjęć oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Pamiętaj przy tym o starannie dobranym oświetleniu i drugim planie, aby wszystko było spójne i przyjemne dla oka.
  2. Drugim niezbędnym elementem jest repostowanie wpisów swoich dotychczasowych klientów. Ludzie często chwalą się na Instagramie swoją nową fryzurą, tatuażem, zakupionym ubraniem czy sprzętem elektronicznym. Jeśli post jest utrzymany w dobrym tonie i ładnie się prezentuje, to koniecznie zamieść go na swoim profilu, co znacząco poprawi Twój odbiór, wiarygodność oraz zachęci nowych klientów.
  3. Ciekawe urozmaicenie swojego profilu możesz osiągnąć poprzez zamieszczanie zakulisowych nagrań i zdjęć. Pokazuj w nim tajniki swojej pracy, różnego rodzaju ciekawostki i wszystko, co może zainteresować Twoich klientów. Pamiętaj przy tym o stosowaniu hashtagów pomagających w odnalezieniu Twojego profilu.
  4. Ostatnim, jednym z najskuteczniejszych sposobów przyciągnięcia klientów, są uwielbiane giveaway'e. Każdy lubi otrzymać coś za darmo. Przykładowo możesz wylosować jedną osobę spośród wszystkich, które spełnią określone przez Ciebie wymagania. Zwycięzca otrzyma upominek ze sklepu, darmowy tatuaż (w zakresie do określonej kwoty) czy nocleg w hotelu na koszt firmy. Warunkami do wzięcia udziału w losowaniu może być polubienie posta, zaobserwowanie profilu oraz napisanie komentarza, a najlepiej wszystko na raz.

Sprzedawanie zdjęć na Instagramie

To również jest popularny sposób zarabiania na Instagramie, chociaż wymaga znacznie więcej wysiłku. Profil fotograficzny wiąże się z dużą konkurencją. W związku z tym musisz robić naprawdę rewelacyjne zdjęcia wysokiej jakości, na których pokażesz coś niezwykłego. Na tyle niezwykłego, aby klienci chcieli za to zapłacić. W tej sytuacji musisz pamiętać przede wszystkim o tym, aby zamieszczone przez Ciebie fotografie posiadały znak wodny. Dzięki temu maleje ryzyko ich kradzieży oraz wzrasta szansa na sprzedaż.

Posty ze zdjęciami na Instagramie
Zdjęcia na Instagramie

Sprzedawanie kont Instagram

Ta metoda również zyskuje coraz więcej zwolenników. Jeśli posiadasz smykałkę do rozwoju kont w mediach społecznościowych i z łatwością zdobywasz followersów, to możesz zainteresować się ich sprzedażą. W tym celu musisz tworzyć interesujące konta z minimum 10 tysiącami obserwujących, a następnie wystawiać je na aukcje. W tym przypadku istnieje szansa na osiągnięcie sukcesu, chociaż niestety nie każdy profil się sprzeda. Może się okazać, że znacznie więcej zarobisz na prowadzeniu tych kont, niż na ich sprzedaży.

Uniwersalne porady o zarabianiu na Instagramie

Jeśli chcesz zarabiać na Instagramie, to przede wszystkim musisz cierpliwie działać i się nie poddawać. Nie ma co ukrywać, że początki są najtrudniejsze. Zdobycie pierwszych kilku tysięcy followersów jest sporym wyzwaniem, ale też nie jest to niemożliwe. Pracuj systematycznie i twórz wartościowy content, a z pewnością zdołasz pozyskać pierwsze fundusze z prowadzenia swojego Instagrama. Jeśli nie brakuje Ci zapału i nadal chcesz zarabiać na Instagramie, to poniżej znajduje się zawarte w punktach podsumowanie najważniejszych informacji i wskazówek dla influencerów.

  • pamiętaj o wysokiej jakości zdjęciach i filmach, ponieważ współczesne społeczeństwo w przeważającej części jest wzrokowcami
  • im więcej followersów, tym większe zarobki
  • większe zaangażowanie społeczności ułatwia nawiązanie współpracy z firmami
  • Instagram jest doskonałym sposobem do reklamowania własnych produktów i usług
  • rozpoczęcie współpracy z firmami możliwe jest poprzez kierowanie oferty bezpośrednio do nich lub z użyciem popularnym serwisów (brandbuddies, indahash czy reachablogger)
  • jeśli chcesz rozpocząć współpracę z daną marką, to szczegółowo zaplanuj rozmowę. Nie wystarczy wysłanie wiadomości z informacją o prowadzeniu konta na Instagramie i chęci nawiązania współpracy (jest to wręcz zła decyzja)
  • przebieraj w ofertach i nie podejmuj się zleceń, które nie wzbudzają Twojego zainteresowania lub mają niekorzystne warunki
  • w biogramie na profilu Instagrama koniecznie zamieść kontakt do siebie (adres e-mail)
  • sprawdzaj produkty, które reklamujesz. Jeśli będziesz polecać słabej jakości rzeczy, to szybko stracisz obserwujących i zakończysz swoją przygodę z Instagramem
  • dopasuj promowane firmy i produktu do charakteru swojego profilu
  • pamiętaj o korzystaniu z hashtagów
  • organizuj rozdania (giveaway'e), aby obudzić swoją społeczność, zwiększyć zasięgi i pozyskać nowych followersów
  • jeśli jesteś pisarzem, specjalistą w jakiejś dziedzinie czy fotografem, to rozważ sprzedawanie poprzez Instagram swoich zdjęć, e-booków, poradników czy rękodzieła
  • twórz ciekawy content, w którym reklamy będą jedynie dodatkiem. Zbyt agresywna promocja może jedynie zniechęcić obserwujących

Ile można zarobić na Instagramie?

Na koniec krótko o zarobkach influencerów. Kwoty pozyskiwane za pośrednictwem Instagrama są bardzo rozbieżne i ciężko jest dokładnie o nich opowiedzieć. W przypadku postów sponsorowanych kwota za pojedyncze zdjęcie czy film waha się od kilkudziesięciu złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Im więcej followersów i im bardziej zaangażowana społeczość, tym większe zarobki. Istotna jest tu również branża, w której działasz, a więc warto zapoznać się również z ofertami firm z poszczególnych dziedzin.

Zarabianie na instagrami
Zarabianie na instagramie

W przypadku afiliacji kwoty również mają duży rozrzut i zależne są od produktu, firmy, wynegocjowanych warunków (procent od sprzedaży) oraz wielkości konta. Im więcej osób kupi dany produkt, tym lepsze będą zarobki na Instagramie. Pamiętaj, że początki zawsze są trudne i trzeba przez nie przejść, aby z czasem zacząć czerpać znacznie większe korzyści. W znacznym uogólnieniu przyjęło się, że zarobki (opłata za pojedynczy post) w zależności od ilości followersów prezentują się następująco:

  • do 10 tysięcy followersów - około 100 zł
  • 10 do 100 tysięcy followersów - 500 do 1.000 zł
  • 100 tysięcy do miliona followersów - od 2.000 do 5.000 zł
  • ponad milion followersów - od 5.000 zł w górę

Często również otrzymywać będziesz propozycje barterowe. Oferty te są całkiem dobre na początku. Polegają na tym, że dana firma przesyła Ci jakiś produkt, a w zamian chce zobaczyć na Twoim profilu zdjęcia lub filmy reklamujące wybraną rzecz. Jeśli jest to coś, co chętnie przygarniesz i jest dla Ciebie użyteczne, to można się zgodzić. Jednak w miarę rozwoju profilu warto rezygnować z takich promocji. Pamiętaj, że docelowo chcesz zarabiać na Instagramie, a zachęcenie firm do ofert barterowych sprawia, że w przyszłości mniej chętnie będą płacić za posty. Bo czemu by mieli, skoro zamiast tego mogą komuś wysłać małą próbkę kosmetyków?

Komentarze