Dlaczego warto założyć lokalną firmę usługową?

Firma usługowaSporo osób marzy o stworzeniu dużej firmy, takiej która samodzielnie utrzymywałaby właściciela bez jego pracy. Inni wręcz przeciwnie, myślą o tym, aby własna firma po prostu była dla nich źródłem stabilnego utrzymania, z przychodem większym niż ten na etacie. Niezależnie od tego, jaką masz wizję końca, droga do niego może być bardzo podobna i może wieść przez posiadanie firmy usługowej.

Dlaczego firma usługowa?

Firma usługowa to coś, co można zacząć bardzo szybko i coś, co często nie wymaga dużych inwestycji. Zakładam bowiem, że jeśli decydujesz się na założenie firmy usługowej to będziesz oferować coś, na czym się znasz i wiesz jak to robić.

Po prostu masz w tym doświadczenie, a co za tym idzie, być może jako pasjonat, masz odpowiedni sprzęt, który będzie wystarczający na początek. To dodatkowe ułatwienie.

Firma usługowa zazwyczaj nie potrzebuje też żadnej siedziby. W końcu to nie fabryka, która potrzebuje hali produkcyjnej, ani sklep, który potrzebowałby lokalu handlowego. Usługi najczęściej wykonuje się u Klienta.

Odpadają też kolejne koszty - zakup towaru (co należy zrobić w przypadku firmy handlowej) oraz inwestycji w materiały, potrzebne w firmie produkcyjnej. Zauważ, że każda firma potrzebuje narzędzi (sklep i fabryka także).

Okazuje się więc, że usługi to taki model działania, który charakteryzuje się w większości przypadków najmniejszym progiem wejścia.

Lokalna firma usługowa

Do tego punktu chyba nikt nie powinien mieć wątpliwości. Mała firma usługowa w 99% przypadków będzie działać lokalnie. Bo lokalnie najłatwiej będzie obsłużyć Klientów. Będzie to najprostsze logistycznie.

Powiedzmy sobie wprost: trudno zaproponować Klientowi konkurencyjną cenę, będąc od niego oddalonym o 300 km i rywalizując o zlecenie z kimś, kto działa lokalnie. Wyceny będą się przecież różnić, bo trzeba chociażby pokryć koszt transportu.

Rzadko który Klient będzie chciał zapłacić więcej. No chyba, że… I tutaj dochodzimy do bardzo ważnej kwestii, kiedy to Klient chce tylko i wyłącznie Ciebie. Na to jednak trzeba sobie najpierw zapracować.

Potrzebne są do tego chociażby referencje, opinie i polecenia od poprzednich Klientów. A to możliwe jest dopiero na późniejszym etapie działalności. Szybki start może być szybki pod warunkiem, że są to usługi lokalne. Jest jednak pewne ale…

Pozyskiwanie Klientów na lokalne usługi

I to jest coś, co dla mnie osobiście jest największą zmorą. Kiedy potrzebuję jakiejś usługi to poszukiwania zaczynam od internetu, najczęściej od Googla. No i co? Szukam i nie ma! Nie można tam znaleźć lokalnych firm!

To nie są żadne wymysły… Niestety.

Jak myślisz, dlaczego większość lokalnych sklepów upada? A jeśli nie upada to kiepsko im idzie? Z tego samego powodu. Zdecydowana większość z nas woli poszukać sklepu internetowego, nawet mając pod nosem to czego potrzebuje, w lokalnym sklepie. Bo po prostu tego lokalnego sklepu i jego oferty nie można znaleźć w internecie.

Z firmami usługowymi w tym momencie jest jeszcze nieco inaczej. Ale wszystko zmierza w bardzo podobnym kierunku. Tutaj Google preferuje w wynikach wyszukiwania lokalne firmy. Czyli jeśli szukasz stolarza, będąc w Malborku, to w Google wyświetlą Ci się stolarze właśnie z Malborka.

A do tego pozycjonowanie się firm lokalnych wciąż jest dość proste i szybko daje efekty. Zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.

Jakie treści Cię wypozycjonują?

Każda firma potrzebuje reklamy. Zwłaszcza na początku. Marketing szeptany, czyli polecanie znajomym, zacznie się dopiero za jakiś czas, kiedy pozyskasz już pierwszych Klientów.

Wspomniałem jednak o tym, że szukamy firm usługowych w Google. Ale wcale nie chodzi o to, że musisz wynająć agencję zajmującą się SEO i płacić im za to, by być wysoko w Google.

Sporo możesz osiągnąć samodzielnie. Podstawa to oczywiście strona www, która będzie się pojawiała w Google. Na tej stronie musi być oferta i kontakt, ale o tym na pewno wiesz.

Jednak treści, które szczególnie mocno mogą pomóc Ci się wypozycjonować to Twoje dotychczasowe dokonania. Najlepiej sprawdzają się galerie przed i po wykonanej usłudze. Meble przed renowacją stolarza i po. Fryzura przed metamorfozą i po jej wykonaniu. Łazienka przed i po remoncie.

Jednak same zdjęcia nie wystarczą. Warto zadbać jeszcze o tekst. Tak, aby Klient mógł się dowiedzieć coś więcej o tym, co robisz. Opisz każde zdjęcie, wymieniając konkretne usługi, jakie zostały tam wykonane. Jak wyglądał stan przed, co zostało zrobione i jaki to dało efekt. Klient dzięki temu poczuje, że trafił na fachowca z prawdziwego zdarzenia. Google też lubi takie strony.

Firma usługowa jako przepustka do dalszego rozwoju

We wstępie napisałem o tym, że firma usługowa może być też przepustką do dalszego rozwoju i jeszcze większej firmy. Ktoś, kto decyduje się na założenie własnej firmy, wie że jest to nieco ryzykowne. Tym bardziej na początku.

Każdy liczy się z tym, że raz Klienci są, a za chwile może ich nie być. Stąd próba zabezpieczenia się na wszelkie możliwe sposoby. Nie znam osoby, która prowadziłaby własną firmę i jednocześnie nie gromadziłaby finansowej poduszki bezpieczeństwa, na wypadek chudszych miesięcy.

Szkoda jednak, żeby pieniądze leżały po prostu na koncie. Wtedy tylko tracą na wartości. Zgromadzony kapitał i doświadczenie w prowadzeniu firmy usługowej, mogą być po prostu przepustką do wspomnianej już kolejnej, większej firmy.

I na rynku jest mnóstwo takich przypadków. Chociażby różnego rodzaju startupy. Zanim stały się startupami, ich właściciele w większości przypadków prowadzili firmy usługowe, np. zajmujące się programowaniem lub tworzeniem stron www. Te umiejętności i zgromadzony kapitał, pozwoliły w wielu przypadkach na tworzenie nowych, większych firm.

Firma usługowa i co dalej?

Sporo planowania, pomysłów i koncepcji zostało przedstawione w tym artykule. Ważne jest, żeby wiedzieć co chcesz robić i dokąd zmierzasz. Mam nadzieję, że powyższe podpowiedzi tylko w tym pomogą.

A kiedy decyzja o własnej firmie zapadnie, nie pozostaje nic innego, jak tylko ją założyć. O tym, jak założyć własną firmę dowiesz się z poniższego artykułu: https://www.pawelkepa.pl/pl,196,jednoosobowa-dzialalnosc-gospodarcza.

Ocena: 5.0

Komentarze